Tuesday, March 17, 2015

Now or never

       And never say of anything ," I shall do such and such thing tomorrow"
-surah Al- Kahfi:23-

Assalamualaikum.

disebabkan telah lama tak menulis pasal benda ilmiah ni dan asyik cerita pasal hati je macam tak bagus pulak aku rasa kerana tak memberi manfaat untuk orang lain. so tajuk hari ni aku nak share pasal now or never.

Okay. Disebabkan final exam sudah melambai-lambai tangan dekat diri aku ni. Aku rasa dah sampai masanya untuk aku menulis pasal ni kot. Nak kata aku ni orang yang ikut masa. Serius tak! aku sangat tak boleh tepati masa TETAPI aku akan cuba berusaha untuk tepati masa sekiranya diizinkan.

so based on the tafsir ayat tadi, kita kena sedar bahawa jangan suka bertangguh. Contoh dalam kehidupan seharian yang paling simple. Bila dengar bunyi azan teruih ambil wuduk, solat. At least pastu kau nak tidur ke tertongeng ke hapa. Kau punya pasal. sebab kau takde jaminan untuk hidup 1 MINIT akan datang.Bila-bila masa je malaikat maut boleh tarik nyawa kau. Ok.cukup la sampai situ je.

then,kita proceed apa perlu kita lakukan:

1) mesti lah ade planner or note bila kau dapat satu task tu. Then, kau listkan priority untuk haritu apa kau perlu buat. Preparation tu penting. sebab dalam buku Sun Tzu Art of War (dulu form 1 pernah dengarkan nama buku ni waktu tamadun cina maybe pasal strategi peperangan) Preparation is important if you want to win!
 2)  Target. kita perlu ada target untuk masa hadapan yang lebih baik daripada apa yang kita pernah dapat pada masa lalu.
3) Jangan buang masa untuk perkara yang tak berfaedah. Okay, noted to myself. Tipulah kalau aku tak buat benda yang lagha ni. But untuk semester 2 ni aku dah berubah sikit kot daripada suka berjalan hujung minggu jadik orang yang mereput dalam bilik. Metaphor sangat ke ayat aku? hahaha..hambar je kan. yang penting kau kena azam untuk berubah.
4) for smoothly your days I prefer you to do istikharah solat or others solat sunat or at least doa and wish for Allah always lane your heart to do right decision in everything you do. In Sha Allah , everything you do will go smoothly. Jangan pernah berkira-kira untuk melakukan kebaikan di jalan Allah, semakin banyak masa kau beri kepada Allah. Allah akan sentiasa memberi pertolongan kepada kau. Yakinlah pada Allah.

cukup sampai disitu, moga dapat memberi manfaat kepada orang lain dan diri sendiri.Amin~

p/s: happy birthday to Amrina Rasyada and Syifaa Yusof eventhough korang tak baca blog aku, aku tetap nak tulis gak :)
TERIMA KASEH DAUN KELADI KALAU BOLEH KOMEN SEKALI !

No comments:

Post a Comment